סוגי רישיונות נהיגה בישראל

בשנים האחרונות הוכנסו על ידי משרד התחבורה שינויים במבנה ובסוגים של רישיונות הנהיגה. בין היתר, הדבר נעשה על מנת להתקרב לסטנדרטים הנהוגים באירופה וכדי ליצור יותר סדר ואחידות. עבור כל נהג ולכל מי ששוקל לפתוח בקריירה בתחום התחבורה, כדאי להכיר את סוגי הרשיונות הנהוגים כיום בארץ.

רישיונות לרכב פרטי ולרכב מסחרי קל

רישיון B הוא הרישיון הנפוץ ביותר בארץ. תחת הרישיון הזה מותר לנהוג ברכב פרטי שמשקלו עד 3,500 ק"ג. זהו הרישיון שרוב הנהגים מחזיקים בו. הגיל המינימלי לקבלת הרישיון מהסוג הזה הוא 17 וכדי לקבל אותו צריך לעבור מבחן תיאוריה ומבחן מעשי. רישיון C1 מיועד למי שנוהג על רכב מסחרי קל, במשקל של עד 12,000 ק"ג. זהו שדרוג של רישיון B ויש צורך עבורו בהכשרה נוספת ומבחן. רישיון זה נדרש בקרב נהגי משאיות קלות ורכבי הובלה. רישיון נוסף הוא רשיון A והוא  מיועד לאופנועים וטרקטורים, לפי תתי קטגוריות שמציינות את גודל או נפח המנוע. למשל רישיון A1 מיועד לאופנועים עד 125 סמ"ק, A2 מציין רישיון עד 500 סמ"ק וכו'. כל דרגה מחייבת גיל מינימום רלוונטי וסוג מתאים של רישיון.

סוגי רישיונות לרכב כבד או ציבורי

רישיון D1 שייך לסוג מאפשר להפוך לנהגים מקצועיים. רישיון מסוג זה מאפשר לנהוג  במונית ואילו הסוג הבא מתאים למי שרוצה לנהוג על אוטובוס זעיר של עד 16 נוסעים, כולל הנהג (רישיון D2). זהו רישיון פופולרי עבור נהגי הסעות ונהגים בענף התיירות. רישיון אוטובוס מסוג D הוא קטגוריה נוספת. רישיון זה מאפשר לנהוג כחוק בכל סוגי האוטובוסים, ללא הגבלת מספר נוסעים. קבלתו דורשת ניסיון קודם בנהיגה על רישיון B ומבחנים לנהגי אוטובוס. רישיון מוביל או רישיון C מיועד למשאיות כבדות מעל 12,000 ק"ג. זהו רישיון שמתאים למי שרוצה להשתלב בענף ההובלות, הסעת מטענים כבדים ושילוח.

סוגי רישיונות נהיגה בישראל

הכשרה לקראת רישיונות לנהיגה מקצועית

עבור רישיון מסוג C, D, D1, יש צורך בהכשרה ייעודית ומקיפה יותר מרישיון לרכב פרטי. קורס רכב ציבורי הוא קורס הכרחי למי שרוצה רישיונות מסוג זה. קורס הכשרה משלב לימודים עיוניים ומעשיים, תמצאו בו תכנים לגבי בטיחות, תקנות התעבורה והיבטים ייחודיים לרכב ציבורי. הדרישות לצד ניסיון קודם בנהיגה למשך שנתיים או שלוש, כוללות גיל מינימלי כפי שצינו קודם לכן. יש צורך גם לעבור בדיקות רפואיות והוצאת אישור שאין לכם עבירות תנועה חמורות. קורס אוטובוס נחשב להכשרה מקיפה בגלל שתקבלו אחריות על נוסעים רבים. לומדים על טכניקות נהיגה מתקדמות, הבנת בטיחות ברכב גדול, התמודדות במצבי חירום ועוד.

קבלת הרישיון ורענון שוטף

לאחר סיום הלימודים להוצאת רישיון, צריך לעבור מבחן תיאוריה ומבחן מעשי. המבחן המעשי נעשה בתנאי אמת מול בוחן. חשוב גם לציין כי בעלי רישיונות מקצועיים נדרשים לעבור רענונים והשתלמויות מעת לעת. עוד נציין כי רישיונות נהיגה מקצועיים פותחים דלת למגוון רחב של אפשרויות עבודה. בעלי רישיון אוטובוס יכולים למצוא עבודה בחברות תחבורה ציבורית, המציעות יציבות תעסוקתית. ניתן להתחיל כנהגי קווים עירוניים ואחר כך לעבור לאוטובוסים בין עירוניים או הסעות לטיולים ותיירות.

בעלי רישיון מוביל (משא כבד) נהנים מביקוש גבוה בענפי המסחר, הובלות, תעשייה. הם יכולים לעבוד בחברות הובלה גדולות, או להתמחות בהובלות מטענים מיוחדות כמו חומרים מסוכנים או מטענים חריגים (לרוב מקבלים שכר גבוה יותר). קורס רכב ציבורי מאפשר להשתלב בהסעות תלמידים וניתן להשתלב בעבודה כנהגים פרטיים או בחברות המספקות שירותי הסעות יוקרתיים. עם הזמן בעלי רישיונות מקצועיים יכולים להתקדם לתפקידי ניהול בחברות תחבורה, להפוך למדריכי נהיגה מקצועית או אפילו לפתוח עסקים בתחום ההסעות או ההובלות.

שתף פוסט זה

מידע נוסף

Call Now Button דילוג לתוכן